Tornai vár - Szádelői völgy túra

Útvonal hossza:
12.1 km (körtúra esetén 16km)
Szintkülönbség:
+599m, - 537m (körtúra esetén +649m, -649m)
Torna látkép

A vár alatti parkolóból indulva megismerhetjük Torna várának romjait, és az onnan nyíló gyönyörű körpanorámát, melyet a várlakók évszázadokig élvezhettek. Már a várba felfelé vezető út is érdekes, az évszázados szekérnyomok, a nyáron virágzó tornai vértő, a köveken sütkérező gyíkok vonják el figyelmünket az út nehézségeiről. (A Tornai vár túra részletesebben).

A Tornai várból vissza kell térnünk a hegynyakon lévő elágazásig. Innen a kék turistajelzés enyhén sziklás lejtőn - hegygerincen - visz fel a szádelői fennsíkra. Útközben ha hátranézünk újra láthatjuk a Tornai várat és azt környező gyönyörű tájat. A lábunk alatt a népiesen csak ördögszántásnak nevezett karrmezőket találjuk. A talaj lepusztulása során kerültek a felszínre ezek a sziklabordák, melyeket a víz erodáló hatása tovább alakított. Kora tavasszal a  leánykökörcsin , kicsit később pedig a tavaszi hérics gyönyörű virágaival találkozhatunk itt. Ez az utolsó nagyobb emelkedő a túra során, a fennsíkra kiérve az út lankásabb.

Először borókafenyők közt haladunk, majd nemsokára balra letérve szép kilátás nyílik a tornai várra. A kék turistajelzést követve rácsatlakozunk a szádelői tanösvényre, mely a Szádelői völgyön keresztül visszavezet minket Szádelőbe. Végigjárjuk a tanösvény összes állomását, visszafelé sorrendben. Részesei lehetünk a völgy gyönyörű és egyben elborzasztó látványának madártávlatból, és a völgy alján sebesen csordogáló Szár patak mellől is.

Megpihenni a karsztfennsík füves rétjein, vagy a völgybe leérve a Bystrina étel és italbárban – a piros, zöld, és kék turistajelzések találkozásától 200 méterre a völgyben felfelé - tudunk.

A völgy bejáratánál lévő büfében szintén megihatunk egy korsó sört, vagy a Szlovákiában oly népszerű Kofolát is megkóstolhatjuk.

A túránk itt végetér, de ha az autónkat Tornán hagytuk, akkor a térképen is jelölt földúton, a hegy alatt juthatunk vissza a vár alatti parkolóhoz. (Az út hossza: 3.94 km, szintkülönbség: +48m, - 115m).