Felső-rétek tanösvény

Szintkülönbség:
+311, - 307m
Jászói fennsík

A tanösvény Ájfalucska községből indul. Először a zöld jelzést követjük (A S. Krížna poľana elágazáshoz visz minket). A falu hagyományos szláv faházait elhagyva meredek úton haladunk a falut körülölelő dombokra, a fennsík felé. Felérve átlépjük a 850m tengerszint feletti magasságot is, és már csak pár lépésre kerülünk a Szarvashegytől (947m) a karsztvidék legmagasabb pontjától. A hegyről szép kilátás nyílik a környező tájra. Az S. Krížna poľana elágazást elhagyva, a turistaútról letérve egy tisztáson kapaszkodhatunk fel, melyet nem téveszthetjük el a hegytetőn lévő adótorony miatt.

A S. Krížna poľana elágazás után a kék jelzésen haladjunk tovább, amely a Falucskai hágóhoz (Hačavské sedlo) visz. Inenntől a fennsíkon haladunk, ahol már nagyrészt csak ereszkedünk, így utunk könnyű. Ez lenne a felső rétek, melyet a falu lakossága évszázadokon keresztül kaszálónak és állataik legeltetésére használt. Így alakult ki ez a tisztásokkal és erdőkkel felváltva borított táj, mely ma annyi sok különleges állatnak és növénynek ad otthont. Az út mentén információs táblák mutatják be nekünk e tájat.

A kék jelzést egész a Bezvody elágazásig visz, majd onnan a zöld jelzés visz tovább egész a szádelő völgy fölött magasodó sziklafalakig. A Na Skale elágazás a tanösvény végpontja, inne gyönyörű kilátás nyílik a szádelői szurdok elborzasztó sziklafalaira.

Itt rácsatlakozhatunk a szádelői tanösvényre, amely ha jobbra térünk le, akkor a Szádelői völgyön keresztül levisz minket Szádelőbe (ez esetben már csak lefelé kell ereszkednünk, könnyű a túra). Ha balra térünk le akkor a Szádelői fennsíkon visz tovább az út a Szádelői völgy meredek sziklafalai melett, ahonnan gyönyörű kilátás tárul elénk. A tanösvény ebben az irányban is Szádelőbe vezet le (csak könnyű emelkedőket kell leküzdenünk).

De ha mégis visszamennénk Falucskába, akkor a Falucskai hágónál (Hačavské sedlo) térjünk le jobbra a sárga jelzésre amely egyenesen Falucskába visz. Erre rövidebb az út.

Ha a Szádelői völgy irányából járjuk végig a tanösvényt, akkor Falucska községet elhagyva az áji völgyben ereszkedhetünk le, ahol az áji vízesések szintén kihagyhatatlanok.